joi, 7 iulie 2011

Cutitul de tura

Desi uneori o bricheta, un sac de dormit, o geaca, un telefon mobil, lanterna sau alte accesorii fac diferenta, totusi statistic vorbind cea mai importanta "scula" e cutitul.
Daca inveti sa-l folosesti, cu el faci mai multa treaba decat cu oricare alt accesoriu.
Am ales sa fac unul pentru excursie. Poti sa cioplesti fain si-n lemn , insa nu-i special pentru cioplit.
Cu el poti sa tai si sa pregatesti mancarea, sa faci tot felul de munci la tabara si-n teren.
Am ales lama asta pentru ca am considerat ca are o forma faina si un unghi numa bun.
N-am sa ma ascund in spatele degetului. Iti zic de la bun inceput, ca desi e o lama mai scumpa si mai finisata decat cele pe care utilizez de obicei, totusi n-are nimic in plus. Otelul are cam aceeasi duritate, tine tot asa taisul, atat tot ca difera un pic forma.
Si mai subliniez o treaba, anume ca imi place mult mai mult modelul asta de lama (scandinav) decat cea "full tang" (la aia varful e mai rotunjit, nu patrunde bine si nici restul formei inclusiv unghiul de ascutire nu prea imi plac) - evident ma refer la aceeasi firma (Enzo), ce le face si pe una si pe cealalta. Dar asta-i treaba de preferinte, tie poate iti place mai mult aia. No, sa fi sanatos.
E un cutit comod, cu maner din "buba" de mesteacan (pe care am luat-o de la padure si am pregatit-o inca de anul trecut) si o felie din corn de cerb (la care am vrut sa nu apara cornul alb, ca de obieci).
E un cutit compact, robust si destul de usor.
Are lama mai groasa si mai lata decat un puukko obisnuit.
Teaca am facut-o din piele neagra, tot de la nordici, dinaia de ren, ca aia probabil au mai multi reni decat avem noi capre si oi.
Intra la fix si sta bine inauntru.
In rest, ii cutit zdravan, inspira incredere si pare sa fie o buna companie in orice calatorie in natura.

4 comentarii:

Anonim spunea...

mestere?!o intrebare daca se poate.citeam pe mai multe forumuri america ca taisu asta scandi ciobeste repede chear si la uz normal al cutitului.era vorba de cutite facute din D2.poti spune ceva despre asemenea experiente

Micul Mester spunea...

Hai asa incep generalizand. Americanii is "tarani" si de la ei o pereluat si restul glogului proastele obiceiuri.
Dar e adevarat ca otelul folosit e important.
Taisul scandi este (zic eu) o combinatie foarte buna intre rezistenta si eficienta la taiere (patrunde usor). Evident ca nu va tine la fel de bine ca cele butucanuase, insa il poti folosi cu adevarat la munci !
La taiat obisnuit n-ai treaba , nu se ciobeste si as zice ca se si toceste cel mai greu.
Normal ca daca-ti alegi un otel dur (gresesti evident)si nici nu ti cont de asta (despici cu el butuci murdari de pamant si granule de nisip)il ciobesti.
De aia zic ca un otel carbon calit undeva la 58-59 hrc e chiar bun. Il ascuti fain si tine decent. Ce-i peste se ciobeste, ce-i sub se toceste prea repede.
Dar n-am sa ma intind mult cu explicatiile, din doua motive , nu gasesc rostul si altu e ca prefer sa discut despre intrebuintarea lui. De alegerea si tipuri discuta altii (mai ales cei ce nu le folosesc).
Tai cat de mult si des si de-a lungu anilor am incercat mult forme de cutite si taisuri.
Nu le mai descriu, insa raman convins pe ce am zis. Pe mine astea scandinave ma multumesc.

Anonim spunea...

Faine lucruri faci ,dar am observat ca nu pui preturile la produse,de ce?
Ar fi mai usor decat tot sa trimita email,ex asta cat costa sau ala cat costa ?
Poate omu e interesat sa cumpere ceva da nu stie pretul poate e prea mare sau poate prea mic :)dupa bugetul lui asa ar vedea exact cat costa si ar sti daca se incadreaza sau nu.
Eu zic asa ca idee vb strict din punctul meu de vedere !Nicu SM.
Multa sanatate si putere de munca!

Micul Mester spunea...

Fiindca nu-i magazin online.
E un blog in care pe langa "fereastra pe care am deschis-o" catre natura curata, mai dau cand si cand cate-o lingura, o cana, vreun cutit.
Cine e interesat, ii dau toate detaliile pe mail. Asa procedez. Altu face altfel, sa fie sanatos.