vineri, 10 februarie 2012

mestereli si pregatiri


Cana mi-am facut sa am. Ca paia de o luam cu mine la padure am dat-o.
Probabil ca mai incolo o dau si pe asta, pana atunci insa am cana.
Urmand proverbul cu gospodarul, ca vara isi face gemul si iarna il manca, am vorbit cu mesterul fierar ( Iron ) pentru o lama .
Fierotanie din foc si ciocan, foaie de arc mesterita. O sa prinda bine la turele insorite.

Planul meu e ca in final sa am parang.
Asa ca am mai ajustat fierul dupa cum am vrut si maner de paltin i-am facut.
Eu stiu ca tu mi-ai dat si "inel" de alama si nit tot de alama. Dar treaba-i ca inelul nu l-am folosit ca era prea mare (aici ai cam intuit tu, ca ai si zis). Iar nitul, ... am zis ca fier cu fier "se atrag".Dar le-am pus de-o parte, ca or fi bune mai incolo .
Fara prea multa arta, am folosit un cui. L-am batut la capat si amu ii bun.
Sta bine in mana, il simt, desi inca no prins padurea, inca nu o "muscat" balariile si lemnul.
Manerul ti-am zis, nu-i specific pentru parangul clasic .
Am incercat mai multe tipuri de manere si l-am ales pe asta.

Dar mai aveam unul, nu ?
Parangu mare e mai subtire, mai suplu, e foarte bun la facut curat si de inaintat.
In vreme ce asta e mai scurt si mai gros. Asta are avantajul ca incape si-n rucsacul mic, fara sa-i iasa pafara vreo parte.
Cel lung, are caderea unei sabii, iar asta scurt al unui satar. (zic asa in mare sa-ti poti face o impresie).
In general daca esti atras de forma si de lucruri noi, pe care nu le-ai avut inca, iti zic de la inceput sa te linistesti.
Aici discutam de unelte. Is fierotanii bune sa lucrezi cu ele. Nu sunt sabii sau cutite de colectie.
Exact cum grebla si sapa sunt unelte bune la gradina, parangu ii bun la padure.
Mi-ar place sa nu mai inveti prostii de pe youtube, unde e cate un baiat care si-a luat o maceta si loveste perpendicular ! intr-un bustean, timp de cateva minute, ca si cum ar avea ceva bai ( la cap). Aia nu faci nici cu toporul si nici cu o bata, ca nu are sens.
Chiar si ciocanul tre sa inveti sa-l folosesti, dar mai o maceta.
In rest, sa stii ca ii fier bun. Amu sa n-ai nu stiu ce pretentii. Ca nu le tine gura ca la otelurile astea mai speciale (cum folosesc cateva firme producatoare de scule taioase), dar iti faci treaba cu ele. In plus oricum la macete se foloseste otel mai moale, ca mai tragi si prin pietre vrei nu vrei. O piatra mica de ascutit se cere la orice tura de mai multe zile.
Parangul e de fapt "maceta" lu astia de prin Indonezia, Malaezia. Forma lui variaza in functie de regiune, dar si de la mester la mester.
Mai sunt si alte "macete" bune in lume, poate si mai bune, dar mie astea imi plac. Conteaza si ce anume tai, ca alte forme poate sunt mai practice la alt tip de vegetatie.
Multam fierarului si seara faina tuturor.

4 comentarii:

Anonim spunea...

Zici ca este o maceta Golok antichizata, interesanta alegere, punctul slab pare a fi iesirea din maner unde va avea joc. Numai bine si la mai multe ture...

Micul Mester spunea...

Pare mai degraba un parang cu maner de golok facut de vreun fierar local, ... nu unul facut de o firma americana(copiata dupa model traditional).
Dar asta cu jocul la maner e o subliniere interesanta.
Interesanta am zis, nu neaparat reala.
Eu sunt convins ca nu va avea joc.
Dar sunt curios, pe ce te-ai bazat cand ai zis ?

Anonim spunea...

Simplu,tangul este usor curbat;gaura pentru tang din maner este imposibil dpv tehnic sa o faci curbata compensezi cu epoxi dar la socuri puternice cedeaza si aceasta(chiar daca folosesti din acela cu 25 de lei tubul). Manerul(zona de prindere) este mai lunga decat tangul automat vei avea o parghie...Cuiul este mai subtire decat gaura din lama deci nu este element de rezistenta ci doar siguranta. Vibratia joaca un rol foarte important dar probabil ca nu o sa ai probleme deoarece scopul acestei macete este doar pentru a defrisa potecile si nu pentru a fi folosit la costructii de tot felul.Lamele cu cozi tip rat tail sunt inferioare ca rezistenta dar pentru fierarii din vechime erau mult mai usor de jorjat.Vorbim de o maceta cu care lovesti puternic si nu de o lama de cutit care nu va primi astfel de socuri. Asemanarea cu Golok nu a vrut sa sune a jignire, scuze, era doar o remarca.

Micul Mester spunea...

Nu nu, nu-ti face griji, ca nu are nici o treaba cu jigniri, nu m-am gandit nici o clipa la asta, eu chiar vroaim sa detaliezi, nu eram ironic.
UIte, cam cum ii treaba cu vibratiile.
Cele full tang sunt mai expuse la risc decat astea cu tija. Alea avand manerul in felii, mai devreme sau mai tarziu vor avea joc sigur pentru ca indiferent daca se va folosi epoxi sau nu, tot se vor slabi niturile.Vibratia se transmite pana in capatul manerului pentru ca e una cu lama. Nu-i bai, le bati la loc.
Dar treaba asta nu se va intampla la cele cu tija, pentru ca vibratia se opreste la intrarea in maner.
Astea cu tija am observat ca absorb mai bine vivbratiile. Amu io zic din ce am folosit, nu din ce am citit, teorie habar n-am .
Dar mai conteaza si cum tai. Cu maceta nu dai ca si cu toporul.
Miscarea nu-i din forta bratului ci din greutatea ei. Este o miscare din incheietura. Decat sa aplici putine lovituri puternice, mai bine mai multe lovituri cu efect si cu interval sufiecient intre ele.Practic nu ai voie sa obosesti folosind maceta.
Daca ai un pic grija, cativa ani buni de lucru tine lejer un astfel de maner (asta la unii inseamna si toata viata)
Amu tija asta e si mai lata si mai grosa ca lama unui cutit de 9-10 cm.
Gandeste-te ca astia in jungla folosesc parang lung, cu tija foarte subtire (ca la pila)bagat in maner 5-6 cm si e efectiv infipta intr-un lemn, fara nit fara epoxi.
Si pana ce-l strica trage de el destul. Toata treaba tine de cum o folosesti, ca daca omul isi pune mintea, poate strica si o ranga.