marți, 27 mai 2014

arc si sageata din alun

 Din lemn recoltat chiar la inceputu anului, din alun daca tot avem destul paici.
 O iesit un arc foarte usor si elastic. 
 Si pentru ca nu e un arc tare, zic io ii numa bun de agrement, iar pentru fete si tineri e la fix.

 Sa vad cum reusesc sa aloc timp ca sa ma invat cu astea de lemn, treaba-i ca mai intai e nevoie sa-mi fac unul pe care sa il tin si banuiesc ca va mai trece o vreme pana se pregateste lemnu potrivit. Acu am unu in lucru din lemn de frasin, dar ca la orice mesterie cu lemnu, numa la gata aflii daca o iesit sau nu.
Am tras cateva zeci de sageti cu el si na, ii interesant. Vali zice ca-i place, io zic ca pentru noi traba mai tare de atat. Amu cat tine in timp, aia n-am de unde sa stiu. Dar banuiesc ca de voi continua pe latura asta si daca voi capata o leaca de experienta, o sa se dezvolte ochiu.

13 comentarii:

WitchKing spunea...

faine arcuri faci, vad ca te tii de treaba. vreau sa te intreb si eu vreo 2 lucruri... lemnul il usuci fortat, sau il lasi bustean si uiti de el pana ii bocna? si a doua, cu sagetile, le spinezi dupa arc sau le faci dupa ureche?

Micul Mester spunea...

Lemnul nu-l usuc fortat. Am rabdare.Il iau din timp, inclusiv pentru maneru de cutit, linguri, cani, etc. Am acasa lemn si de acu 6-7 ani si mai vechi. Uscarea, e naturala, pe romaneste - las lemnu la loc uscat si aerisit de la cateva luni la cativa ani, in functie de esenta si dimensiune.
Fie am bustean, fie am bucati gata despicate, iar uneori crengi mai groase (depinde de esenta, ca sunt unele rare la care nu faci mofturi, iei ce prinzi si cand apuci). Evident nu am aparat care sa determine umiditatea din lemn si nici nu-mi trebuie !!!:)) ca nu poti zice "arc primitiv" daca il faci tehnologizat.
Cat despre sageti, e cum stii si tu, sagetile tre sa fie dupa arc. De regula cumpar shafturile exact cum am nevoie pt. arcu meu. Banuiesc ca la arc slab daca sageata e mai rigida e mai putin grav decat la arc tare sageata sa fie prea flexibila (prin grav avand in vedere riscul accidentarii si nu afectarea performantelor de tragere). Pe de alta parte nu fac sageti artizanale decat rar si doar asa de drag. Iar "cataritul" daca chiar as avea cu ce sa-l fac, tot n-ar fi bun, ca iara e ca nuca in perete sa zic arc si sageata primitiva, lucrata "industrial". Deci dupa "ureche" sau dupa "ochi" facea si indianu si daca il vrei primitiv, atunci cam asa tre sa iasa. Ai vazut ca is unii care le fac inclusiv cu scule din piatra, ce sa zic e autentica treaba, io nu merg chiar pana acolo.
Si in concluzie, pentru arcuri (obligatoriu pentru cele puternice, care iasa deja din sfera de agrement)recomand doar sageti cumparate si/sau facute special dupa puterea arcului.

Unknown spunea...

Frumoase lucruri. Lasa-mi te rog un nr de tel (cipcj76@gmail.com) ca ma intereseaza un arc si poate ne intelegem la pret. Multumesc.

Micul Mester spunea...

Statistica arata ca la telefon ma gasesti mai greu decat pe mail.
Dar daca imi scrii la
moisavasile82@yahoo.com
mai de graba dezbatem, ca io is mult plecat si telefonu nu-l prea utilizez decat in scop utilitar sau la urgente. Dar mailu il citesc cand vin si raspund.

Anonim spunea...

Subtiaza capetele si o sa creasca performantele....8-10 mm este destul de gros...frumoas atreaba faci!

Micul Mester spunea...

Subtiat sau ingustat ?! , na oricum nu orice lemn suporta, mai ales daca nu-i adaug corn sau lemn de esenta mai tare in punctul de fixare a corzii sau/si daca nu-l las mai gros, ca daca e ingust tre sa ramana mai grosut, banuiesc ca de unde tre sa-si "traga" rezistenta la solicitare,dar voi lua in considerare sfatul tau, in plus imi pare ca are si logica.

ras informati stiri non stop spunea...

Foarte bun

David spunea...

Salut,
Fain arcul!
Parca ar merge sa lucre o tara mai putin aproape de maner si mai mult mai inspre capete. Din ce faci corzile?
Eu de curand am incercat corcodusul si, in afara de faptul ca il usuci greu fara sa-l crapi, dar si fara sa-l putrezesti vreun pic (daca-l etansezi prea bine risti sa-i retii prea mult timp apa), imi place tare (am mai folosit stejar cu frunza rosie, alun, frasin, corn, sanger, dud; corcodusul pare cel mai bun dintre astea. Flexibil si la tensiune, si la compresie. Gasesti greu cu fibra nerasucita...)

Micul Mester spunea...

Ceau. Ala a fost primul arc pe care l-am facut. Din alun de regula nu fac,nu-mi place ca e prea moale.
Cu corcodusul zici tu ceva. Treaba e ca prin padure nu am gasit corcodus cu lemnul potrivit pentru arc. Un alt arbore bun gasesc ca e carpenul, ... dar ca si la corcodus,gasesti greu fara fibra rasucita.
Corzile le fac de regula din dacron.La arcuri mai moi le pot face si din canepa rasucita strans.

Unknown spunea...

Cît costă arcul


Micul Mester spunea...

Pe ala nu-l am de dat, mai am doar unul mai de copii, insa lucrez la doua arcuri in prezent.

MirciuliG spunea...

Io am o groaza de corcodusi.As face un arc simplu din o creanga rasucita, da nu stiu care ii aia rasucita si nici cum arata.Cum o deosebesc da silalta si cam ce grosime si lungime ar fi indicat sa fie creabga ? Multam anticipat de relatiile pe care is convins ca mi le dai.Si amu sanatate multa sa ai.

Micul Mester spunea...

Din principiu arcurile nu se fac din crengi, ci din trunchi.